Érdekes aspektusból közelítette meg a dohányzás problémakörét az guardian tavalyi cikke. Vajon akkor is könnyen eladhatóak lennének a sokak által kedvelt tüdőromboló dohányárúk, ha a dizájnos, csili-vili külcsín helyett csak egyszerű szürke dobozkák sorakoznának a polcokon, szabványos fontokkal feliratozva a különböző márkajelzéseket? És akkor vajon mi alapján döntenénk? Kevesebb lenne a dohányos? Az anti-branding divatos mostanság, és nem csak a füstölők területén. Egyszerű samponos flakon, márkajelzéstől megfosztott ruhadarabok, de-branded art. Te csatlakoznál a design ellenes mozgalomhoz?
De-branding
2009.11.11. 21:19 | lanti
Címkék: design art kreativ urban
A bejegyzés trackback címe:
https://mindennapibetevo.blog.hu/api/trackback/id/tr261518890
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
balazsman 2009.11.11. 23:29:37
ez kicsit olyan, mint a "hogyan lennél inkább vak? baleset után vagy születéstőlkezdve?" abszurd problémaköre
ha már vannak kialakult prekoncepciók a márkákról, nem hiszem, hogy nagy zavart okozna a terméket igazán(!) megvásárolni akarók körében, hogy tipikus jelzések nélkül is megvegyék, amit akarnak.
Más a helyzet a benyomásokra jobban építő, kevésbé lojális dolgokkal kapcsolatban, mint pl. egy sampon. A cigi az bűntársi szövetség, ott nem "lépünk félre" (csak ha tarháláskor nem tud senki megkínálni a kedvenc márkával), de a szépségápolás vagy bármilyen más élvezeti cikk már erősebben függ a külső megjelenésétől.
a ruházati de-branding viszont működik, jelen van, sokaknak van annyi esze, hogy ne vegyenek meg nagylogós cuccokat még akkor sem, ha az eredti és nem ordas hamisítvány.
Nekem a kedvenc márkajelzési módom az, amikor a farmerek farzsebén a varrás valamilyen begyakorolt módon jelzi a márkát (de nem betűkkel)
ha már vannak kialakult prekoncepciók a márkákról, nem hiszem, hogy nagy zavart okozna a terméket igazán(!) megvásárolni akarók körében, hogy tipikus jelzések nélkül is megvegyék, amit akarnak.
Más a helyzet a benyomásokra jobban építő, kevésbé lojális dolgokkal kapcsolatban, mint pl. egy sampon. A cigi az bűntársi szövetség, ott nem "lépünk félre" (csak ha tarháláskor nem tud senki megkínálni a kedvenc márkával), de a szépségápolás vagy bármilyen más élvezeti cikk már erősebben függ a külső megjelenésétől.
a ruházati de-branding viszont működik, jelen van, sokaknak van annyi esze, hogy ne vegyenek meg nagylogós cuccokat még akkor sem, ha az eredti és nem ordas hamisítvány.
Nekem a kedvenc márkajelzési módom az, amikor a farmerek farzsebén a varrás valamilyen begyakorolt módon jelzi a márkát (de nem betűkkel)
Hangulatjavító Intézkedéscsomag · http://polir.blog.hu 2009.11.11. 23:30:21
igen. határozottan csatlakoznék.
Azasöndör 2009.11.11. 23:31:40
ez nem design-ellenes, hanem embléma-ellenes! nagyonis dizájnosak ezek a tárgyak, egyszerűek és elegánsak, önmagukban, és nem a cégér miatt.
a cigik az megint más, az tényleg "antidizájn", szerintem biztos lenne hatása a dolognak a fogyasztásra. sokan a márkához ragaszkodnak. hányszor hallottam, hogy "ha nem lenne barna szoccsi, leszoknék".. ebben nagy hatása van a csomagolásnak, ez egész biztos! (pl. a szofinál sokan már azon fanyalogtak, hogy átlátszó, levehető celofán került a csomagra...)
a cigik az megint más, az tényleg "antidizájn", szerintem biztos lenne hatása a dolognak a fogyasztásra. sokan a márkához ragaszkodnak. hányszor hallottam, hogy "ha nem lenne barna szoccsi, leszoknék".. ebben nagy hatása van a csomagolásnak, ez egész biztos! (pl. a szofinál sokan már azon fanyalogtak, hogy átlátszó, levehető celofán került a csomagra...)
it_guru · http://www.itguru.blog.hu 2009.11.11. 23:33:01
A "sztrájkkal" önmagukat márkázzák.
2009.11.11. 23:34:56
szerintem zsír lenne, ha minden ilyen lenne. ott állna a fogyasztó a polc előtt, és kénytelen lenne elolvasni, miből készül a termék. helyére is kerülne sok sok dolog, főleg az életérzés-márkák. viszont amíg kevés ilyen van, a de-branding is branding. :)
it_guru · http://www.itguru.blog.hu 2009.11.11. 23:36:33
@R850R:
Igen, ezt írtam én is. Szerintem is.
Igen, ezt írtam én is. Szerintem is.
Kopiás Attila Steve 2009.11.12. 00:20:18
Csatlakozom azokhoz, akik kiemelik, hogy a debranding nem dedesigning.
Ha megkerüljük a cigis témát, akkor itt arról van szó, hogy azok a dolgok, amiért _én_ fizetek, azok ne árasszanak el engem és ismerőseimet reklámmal. Ha egy cég azt szeretné, hogy a ruhámon hordjam, lakásomban nézegessem a logóját, keressen meg és mondja meg, mennyit fizetne ezért a reklámtevékenységért... Egy ingyenes T-mobil koncertnél ott a csere, te megeszed a reklámot, cserébe kapsz stinget meg mittoménkit. De hogy én fizessek azért, hogy reklámozhassam őket, az fura lenne...
Ha visszatérünk a cigire, engem ott se nagyon befolyásol hogy néz ki, azt keresem, aminek legkevésbé irritáló az íze hosszú távon, és mint ahogy kaját sem a csomagolása miatt veszek, itt sem hat meg, legföljebb röhögök a pallmallen, amiért évente újratervezik a dobozukat, mintha érdekelne bárkit is...
A múltkor kertipartin néztem végig 20-30 fős társaságomon és döbbentem le rajta, hogy egy kivétellel mindenki szöveg és logó nélküli ruhában volt, mint ahogy tényleg lenni szokott, pedig nem egy a stílus, mindenki a saját ízlése szerint öltözködik, de valami random multi önkéntes plakátjává válni, az fel sem merül senkiben...
Ha megkerüljük a cigis témát, akkor itt arról van szó, hogy azok a dolgok, amiért _én_ fizetek, azok ne árasszanak el engem és ismerőseimet reklámmal. Ha egy cég azt szeretné, hogy a ruhámon hordjam, lakásomban nézegessem a logóját, keressen meg és mondja meg, mennyit fizetne ezért a reklámtevékenységért... Egy ingyenes T-mobil koncertnél ott a csere, te megeszed a reklámot, cserébe kapsz stinget meg mittoménkit. De hogy én fizessek azért, hogy reklámozhassam őket, az fura lenne...
Ha visszatérünk a cigire, engem ott se nagyon befolyásol hogy néz ki, azt keresem, aminek legkevésbé irritáló az íze hosszú távon, és mint ahogy kaját sem a csomagolása miatt veszek, itt sem hat meg, legföljebb röhögök a pallmallen, amiért évente újratervezik a dobozukat, mintha érdekelne bárkit is...
A múltkor kertipartin néztem végig 20-30 fős társaságomon és döbbentem le rajta, hogy egy kivétellel mindenki szöveg és logó nélküli ruhában volt, mint ahogy tényleg lenni szokott, pedig nem egy a stílus, mindenki a saját ízlése szerint öltözködik, de valami random multi önkéntes plakátjává válni, az fel sem merül senkiben...
Bambano 2009.11.12. 01:27:30
cigaretta korhatáros jövedéki termék, ezért zárt helyen, kiszolgálással árusítják, nem szabadpolcos rendszerben. csórikám odamegy a pénztároshoz, hogy szofit kér, pont.
csak a legelmeroggyantabb idióták szivatnák még jobban a pénztárost, hogy sima egyforma doboz, azonos fontokkal, tehát ahelyett, hogy lekapná a polcról a megfelelőt, leszedetik vele a fél polcot, olvasgasson, tájékozódjon, majd utána adja ki a kért árut.
Aki ezt kitalálta, annak még a szomszédja is hülye. de minimum fogalma sincs az árusítási szokásokról
csak a legelmeroggyantabb idióták szivatnák még jobban a pénztárost, hogy sima egyforma doboz, azonos fontokkal, tehát ahelyett, hogy lekapná a polcról a megfelelőt, leszedetik vele a fél polcot, olvasgasson, tájékozódjon, majd utána adja ki a kért árut.
Aki ezt kitalálta, annak még a szomszédja is hülye. de minimum fogalma sincs az árusítási szokásokról
allasvarazs · http://www.allasvarazs.info 2009.11.12. 02:53:41
Szerintem ez a mozgalom is csak egy nonkonformista megnyílvánulás. Ha a szürkeség lenne az általános, ugyanezek az emberek, hirtelen a színes dolgokat kezdenék kedvelni. :)
cs242 2009.11.12. 07:19:46
Ruha-ügyben hülyét kapok: nem talál az ember egy felirat nélküli ruhadarabot.
Még én fizessek, azért, hogy reklámhordozó legyek....
Még én fizessek, azért, hogy reklámhordozó legyek....
ostván 2009.11.12. 09:05:43
Emlékszik még valaki a "Másik mosópor"-ra? Barna papírzacskó, stb. De csak addig ment, amíg érdekes volt.
Aki régi dohányos, az tudja, mit akar. Az újak meg úgyis végigpróbálnak mindent. A felirat tényleg csak a kereskedő dolgát nehezítené meg.
Aki régi dohányos, az tudja, mit akar. Az újak meg úgyis végigpróbálnak mindent. A felirat tényleg csak a kereskedő dolgát nehezítené meg.
Gilderoy 2009.11.12. 09:16:52
Mind a dizájnmentes dizájnhoz, mind a brandmentes brandekhez csatlakozom.
Samott 2009.11.12. 09:22:35
Egyeb termekeknel nem erdekel, de a ruhadaraboknal az oruletbe tud kergetni, hogy alavetoen jo szabasu darabokon felesleges szovegek diszelegnek. Ugyanakkor szoveg nelkul megvennem.
lcutti 2009.11.12. 09:26:09
@cs242: Én is így vígyok vele. Még szerencse, hogy az ilyen feliratos cuccok többnyire hitvány műszálas szarok, úgyhogy még felirat meg logó nélkül se kellenének.
Még rosszabb a helyzet, ha sportcipőt/ruhát akar az ember. Hetekig koslattam a boltokat, mire találtam egyet szinte láthatatlan logóval.
Még rosszabb a helyzet, ha sportcipőt/ruhát akar az ember. Hetekig koslattam a boltokat, mire találtam egyet szinte láthatatlan logóval.
Roan 2009.11.12. 09:28:19
A de-brandingnek van értelme, de csak akkor, ha okosan csinálják. Mondjuk prémium kategóriától felfelé, kivéve a sznob-hatású termékeket:)
Viszont akár tetszik, akár nem, a márkanév hozzáadott érték, amit ezért fel is tüntetnek az árun, s ezért meg is kell fizetni.
Viszont akár tetszik, akár nem, a márkanév hozzáadott érték, amit ezért fel is tüntetnek az árun, s ezért meg is kell fizetni.
lcutti 2009.11.12. 09:42:03
@Roan: Az első mondat kivételével pont fordítva gondolom.
Látható logó, felirat = sznobhatású, ugyanaz kívülről nem látható jelzéssel OK.
Láttam pl. 50-60 ezer Ft-os cipőket, egyiken se volt márkajelzés kívül.
Látható logó, felirat = sznobhatású, ugyanaz kívülről nem látható jelzéssel OK.
Láttam pl. 50-60 ezer Ft-os cipőket, egyiken se volt márkajelzés kívül.
Roan 2009.11.12. 10:19:16
@lcutti: Szvsz a látható logó =/ sznobhatású termék: az olcsó kínai (hogy ruhánál maradjunk) cipőket, ruhákat a 60 éves bácsi nem valószínű, hogy a márkanév miatt veszi meg, s pont nem érdekli, hogy a cipő pl. Xi-hoang márkanévre hallgat, a lényeg az ár.
Ez csak megérzés, de én nagyjából a prémium fogyasztóktól felfelé teszem, hogy öntudatosabbak, s elutasítják a jól vizualizált márkajelzéseket. Persze sznobok mindenütt vannak, s nekik szükségük van az agresszív logózásra.
Egyébként a ruha azért érdekes, mert az az önkifejezés egyik legerősebb megnyilvánulása, ezt követi csak az óra, autó, stb. A háztartási/műszaki cikkeket érdekes módon nem emlegeti senki; nyilván, kevesebbeket zavar a HP felirat a notebookon vagy Cif felirat a mosogatószeren, pedig ezek is belépnek az életünkbe.
Ez csak megérzés, de én nagyjából a prémium fogyasztóktól felfelé teszem, hogy öntudatosabbak, s elutasítják a jól vizualizált márkajelzéseket. Persze sznobok mindenütt vannak, s nekik szükségük van az agresszív logózásra.
Egyébként a ruha azért érdekes, mert az az önkifejezés egyik legerősebb megnyilvánulása, ezt követi csak az óra, autó, stb. A háztartási/műszaki cikkeket érdekes módon nem emlegeti senki; nyilván, kevesebbeket zavar a HP felirat a notebookon vagy Cif felirat a mosogatószeren, pedig ezek is belépnek az életünkbe.
s_timcsi · http://autostat.hu/cikk-kereso 2009.11.12. 11:54:47
És a kérdésre nem sikerült választ találni? Vagy nem volt felmérés?
fűrészpor · http://www.pallas70.hu/tanfolyam/aruterito-tanfolyam.php 2009.12.09. 12:03:29
Nem is tudtam, hogy van ilyen! O.o
Így a bejegyzés olvasásáig azt kellett hinnem, hogy kúl vagyok, amiért nem veszek olyan ruhát, amin márka jelzés látható. Az az elvem, hogy nem vagyok reklám tábla. A táskámon is lefedtem a márka jelzést, mivel leszedni nem tudtam úgy odavarrták. Cipővel is hasonló a helyzet csak ott sem elfedni, sem leszedni nem tudom, azonban, hogy mégis más legyen átfestettem. :) Amikor nyáron új edző cipőt mentem venni az eladó nem ismerte fel a saját termékét a lábamon. :) Igaz az már jól szét is volt hordva, de ez már mást tészta.
Összegezve: teljesen egyet értek a törekvéssel.
Senki ne tegye magát ingyen reklám táblává.
Így a bejegyzés olvasásáig azt kellett hinnem, hogy kúl vagyok, amiért nem veszek olyan ruhát, amin márka jelzés látható. Az az elvem, hogy nem vagyok reklám tábla. A táskámon is lefedtem a márka jelzést, mivel leszedni nem tudtam úgy odavarrták. Cipővel is hasonló a helyzet csak ott sem elfedni, sem leszedni nem tudom, azonban, hogy mégis más legyen átfestettem. :) Amikor nyáron új edző cipőt mentem venni az eladó nem ismerte fel a saját termékét a lábamon. :) Igaz az már jól szét is volt hordva, de ez már mást tészta.
Összegezve: teljesen egyet értek a törekvéssel.
Senki ne tegye magát ingyen reklám táblává.
Utolsó kommentek