Yoghürttel, a hazai street art stencilművészével, Múzeumok Éjszakáján futottunk össze az Opera előtti kisföldalatti megállóban. Annak ellenére is jót tudtunk beszélgetni, hogy éppen az M1 alagútban alkottak volna - ha hagyjuk. Egy igazán szerény és türelmes embert ismertünk meg személyében, akinek ezúton is köszönjük, hogy rendelkezésünkre állt... na csapjunk bele:
Mesélj valamit magadról. Mondjuk, mióta csinálod ezt?
Most fogok szociológián végezni, és úgy durván 7 éve festek autodidakta módon. Interneten rátaláltam a stencilrevolution.com-ra, ami ugye a legjobb oldal volt a témában, bár azóta meghalt és most élesztgetik újjá. Onnan elkezdtem tanulgatni, de annak jó ideje már.
Hogyan tudnád körbeírni a stílusodat? Miről lehet megismerni a munkáidat?
Húú, ez jó kérdés!... Szeretem a kevés layerű sablonokat. Amik nem fotórealisztikus árnyékoláson alapulnak, azaz nem az árnyékok vannak megfestve, hanem inkább vonalrajz, illetve tervrajz stílusúak, meg a letisztult vektorgrafikához hasonló dolgok. Érdekel, milyen megfesteni azokat a dolgokat, amik gépen vagy printeken nagyon élesen kontúros, tiszta vonalvezetésűnek néznek ki.
Melyik munkádra vagy a legbüszkébb?
Vászonra gondolsz vagy falra? Például nagyon szeretem azt a falat, amit többen együtt csináltunk az Ó utcában. Ott legalább heten voltunk. Most nem tudnám felsorolni a neveket, inkább bele sem kezdek. Ezt tavaly ősszel csináltuk. De vannak vásznak is, amiket nagyon szeretek, de ezekről inkább majd küldök képet.
Vannak-e példaképeid Magyarországról, külföldről, klasszikus képzőművészetből vagy street artból?
Magyarországon klasszikus graffitiseket nem sokat ismerek, akik pedig a street art vonalat űzik, azokból pár emberrel szoktam együtt dolgozni. Én nyitott vagyok mindenkivel a munkára, de sokan nem azok és valószínűleg ezért nem is fogunk soha együtt dolgozni, sajnos. És külföldről? Rengetegen vannak, akik nagyon jól csinálják, de küldök inkább neveket. Stencil hero-k: Faile, C215, Peat Wollaeger, egyéb: BLU, Microbo, Marc Jenkins. Több száz bookmarkom van nehéz válogatni, sok embernek minden munkája kiváló és vannak, akiknek egy-egy dolgába szerettem bele.
Az inspirációt honnan gyűjtöd? Több helyről szerzed?
Több helyről és egyre több nem stencil-művész van, akinek tetszenek a dolgai. A legtöbb inspiráció manapság az interneten található.
A stencilekhez keresed a képeket vagy inkább magad fotózod?
Vegyesen. Ha olyat akarok festeni, amiről szóba jöhet, hogy tudok képet készíteni, akkor nyilván én fotózok, de mondjuk egy képregényfigura vagy egy óriáspolip nem az a kategória. De a témaválasztástól is függ, hogy mennyi lehetőség van.
Hogyan építed föl a képet?
Most itt a Múzeumok Éjszakáján az alagút és a sötét témából indultunk el. Próbáltunk horror dolgokat hozni, de hogy egyébként miket szoktam festeni az teljesen random. A képregényes vonaltól kezdve arcképen át a polipkarig mindent. Egyszerűen, ami eszembe jut, mint például a polipkar, amire most rákattantam. Ezt most használom egy ideig, persze minél többféle képen. Aztán egy idő után unalmassá válik. De a sablonozásban az a jó, hogy például a Predatort viszonylag sok helyen látni, de egy-két éve már nem is használtam és most újra elővettem megnézni mit kezdhetek vele.
A stencilezés milyen szinten van a többi stílushoz képest?
Sokan alábecsülik, mivel ez egy sokszorosítható technika, de ennek nincs igazán alapja, hiszen a magas képzőművészetben is rengeteg olyan technika van, ami sokszorosítható, például a szitanyomás, fametszet, linó, stb. De az esetek többségében nem lehet 100%-ban ugyanazt visszaadni kétszer, ahogy a sablonozásban sem, és általában nem célom, hogy ugyanolyan legyen. Amit pedig vászonra készítek azt nem is szoktam olyan anyagból kivágni, hogy sokszor felhasználható legyen. Ezek általában 2-3 használat után tönkremennek.
Eleve ezzel kezdted vagy próbálkoztál „klasszikus” graffitivel is?
A stencillel kezdtem és a mai napig is a dolgaim 95%-a így készül. Ha többen dolgozunk együtt, akkor keveredhet a kettő és általában jól is szokott működni. Az sem hátrány, ha előre összebeszélünk és egy-két a témához készített sablonnal érkezek.
Mennyi ideig tartott a legnehezebb sablonodat kivágni?
Ezzel azért elvan az ember. Ezért sem szeretem, ha valaki ezt csak photoshoppolgatásnak tartja, mert jóval tovább tart, mint egy gyakorlattal rendelkező embernek felskiccelni egy rajzot. A klasszikus graffitinál több munka van a falnál és „fejben kevesebb”, itt pedig lehet, hogy egy óra alatt végzek a falnál, de előtte két napig vágom a sablont.
Milyen gyakran jönnek a megrendelések?
Nyilván valamilyen szinten kell nyomatnia magát az embernek – én ebben nem vagyok olyan jó – de vannak szerencsére ismerősök. A mostani Múzeumok éjszakája festést például Cékl’art nevű szervezet intézte, ami minden évben szokott kollektív kiállítást szervezni fiatal alkotóknak. És ezek évről évre egyre profibbak. Velük dolgozni a személyes ismeretség miatt is mindig öröm. De csináltam például a margitszigeti futópályára is reklámot, Kávézóba dekorációt, szóval vannak megrendelések is, de nem mondanám, hogy túl sok.
Mik a terveid?
Az a baj, hogy hely hiányában a munkáimat általában oda szoktam adni számomra kedves embereknek, ezért nehéz összeszedni a saját dolgokat is, de ősszel szeretnék egy kiállítást ahol több installáció jellegű dolog is szerepelne, amik mégis valahogy a stenciles technika továbbgondolásai. Néha nagyon tovább. Persze Lesznek új képek is. Van pár ötletem és most keresem a nekik alkalmas helyet, galériát.
Szerinted mi a street art jövője? Hova fejlődhet? Mennyire lehet mainstream?
Egyre inkább maintsream. Reklámügynökségek egyre többször csinálnak olyan dizájnt, amit nem street artosokkal készítettnek el, de a grafikus hasonló stíluselemeket rak bele (kezdve a festékfolttól a stencilhatású képekig). Ezt egyre gyakrabban használják olyan márkák is, akikről alapból nem gondolná az ember, hogy a célközönségük találkozik a grafiti-kedvelők csoportjával. Hogy az utcán mi lehet a jövője, azt nem tudom. Nagy változások nincsenek. Kevesen csinálnak komoly dolgokat az utcán. Igazán jó dolgot nehéz illegálisan csinálni. De például rengeteg tűzfal van kihasználatlanul, amiket az önkormányzatok tartanak vissza. Plusz az emberek annyira megutálták az elmúlt években, hogy minden össze van festve, hogy vakon elítélnek mindent, ami festékszóróval készült.
Utolsó kommentek